(ویدئو) آزادی انتخاب برای افغان ها; از دیوار یا از میان بیابان

[ad_1]

در زرنج، شهری در مرز جنوب غربی افغانستان، قاچاقچیان می گویند که تعداد اخراج کنندگان روزانه بین 5000 تا 6000 نفر تخمین زده می شود. بیش از چهار بار قبل از بازگشت طالبان به قدرت در ماه اوت.

به گزارش فرارو، ستار امیری به همراه همسر و پسر خردسالش در میان سر و صدای موتورسیکلت ها و گرد و غبار سوار بر یک وانت در یکی از شهرهای دورافتاده مرزی افغانستان شدند تا خود را برای یک سفر خطرناک کویری آماده کنند. او نیز مانند هزاران مهاجر ناامید اطرافش، یک هدف در سر دارد: رسیدن به ایران.

ستار 25 ساله می گوید: چاره ای ندارم. در افغانستان آینده ای وجود ندارد.

با وجود خطر تیراندازی توسط مرزبانان، شجاع ترین ها سعی کردند از دیوار بزرگی که این شهر خشک را از ایران جدا می کند، در شب بالا بروند. اما با طلوع خورشید، هزاران مرد، زن و کودک در ماشین های قدیمی برای سفرهای طولانی تر از میان کوه ها و بیابان های پاکستان جمع می شوند.

پس از اینکه طالبان شش ماه پیش کنترل خود را به دست گرفتند، افغانستان در یک بحران مالی قرار دارد و اوضاع متشنج است و جنایات پس از چندین دهه جنگ بدتر شد. بسیاری از افغان های جویای کار در تلاش هستند تا به خانواده های خود پول بدهند تا کشورشان را به مقصد ایران یا خارج از کشور ترک کنند.

برخی دیگر به دلیل روابطشان با دولت مورد حمایت غرب یا آخرین نیروی خارجی تحت رهبری ایالات متحده که در 31 اوت از آن خارج شد، بیم دارند که مورد هدف طالبان قرار گیرند.

ستار شغل خود را به عنوان مکانیک ارتش پس از سقوط ارتش افغانستان شش ماه پیش از دست داد و از آن زمان گفته است که نمی تواند 1000 کودک را بزرگ کند.

او در ناامیدی خانه اش را در مزارشریف فروخت تا خرج خانواده اش را بدهد تا به ایران فرار کنند و در آنجا قصد داشت هر کاری که می تواند انجام دهد.

بر اساس گزارش اخیر سازمان بین المللی مهاجرت (IOM)، نزدیک به یک میلیون افغان خانه های خود را ترک کرده اند، آنها بین ماه اوت و دسامبر سال گذشته به دنیا آمدند تا از آبسه جلوگیری کنند.

این مهاجرت زرنج را به قطب قاچاق انسان تبدیل کرده است. در هتل‌های ویران شده شهر، مهاجران روی فرش‌ها دراز می‌کشند و منتظرشان هستند.

محمد، افسر سابق پلیس، پس از کتک خوردن دوبار توسط طالبان، می خواهد به ایران بازگردد. این جوان 25 ساله اهل دایکندی که از ذکر نامش خودداری کرد، گفت: “اگر بار سوم بیایند، واقعاً مرا خواهند کشت.”

سازمان ملل می گوید که بیش از 100 نفر با رژیم گذشته مرتبط بوده اند که بیشتر آنها پرسنل امنیتی هستند.او توسط طالبان کشته شد.

حمیدالله پشت فرمان ون 4.4 خود، برای راندن مهاجران به صحرا قیمت را دو برابر کرد. این جوان 22 ساله گفت: سه میلیون تومان (حدود 120 دلار) می گرفتیم، الان شش میلیون شده است.

صدها راننده هر روز با خودروهای خود صف می کشند و مردان، زنان و کودکان را حمل می کنند. این رالی به چشم طالبان برگزار شد که برای هر موتر 1000 افغانی (10 دالر امریکایی) دریافت کردند.

یک روز در ماه گذشته، خبرگزاری فرانسه حدود 300 وسیله نقلیه را در این منطقه شمارش کرد که هر کدام با حدود 20 پناهنده در روز پر می شدند.

طالبان هرگونه تخلف را رد کرده و این گزارش را “حمله تروریستی” خوانده است.

زمانی که پناهجویان افغان به مرز پاکستان می رسند، توسط قاچاقچیان آن طرف تحویل داده می شوند و سفر سخت با سفر به مرز ایران آغاز می شود.

برای میهن رضایی سفر طولانی غیرممکن است. به عنوان عضوی از قبیله شیعه هزاره، این دانشجوی 20 ساله طعمه آسانی برای جنگجویان جندالله، گروه تروریستی افراطی که مسئول ربوده شدن های متعدد در بیابان است، خواهد بود. او گفت: “قبلاً مردم سر بریده می شدند، اما اکنون مردم را بازپس گرفته اند و باج می خواهند.” بنابراین هدف رضایی و دوستانش بالا رفتن از دیوار مرزی بود که از زرنج تا چشم کار می کند. این یک مانع عالی است، یک دیوار بتنی پنج متری (16 فوت) با سیم خاردار و یک برج پر از نگهبانان مسلح.

قاچاقچیانی که بهترین محل عبور را می شناسند باید به نگهبان رشوه بدهند و کسانی را که شب از دیوار بالا می روند کور کنند. میهن که بارها تلاش ناموفق داشته است، گفت: قاچاقچیان به ما دروغ می گویند.

وحید احمد، یک پناهنده افغان، در یک ساختمان مخروبه در زرنج در جنوب غربی استان نیمروز نشسته و فرزندانش در انتظار رفتن به ایران هستند. برادر وحید در دی ماه موفق شد – او یکی از معدود 80 نفری بود که آن شب تلاش کرد – و با ایران تماس گرفت تا موفقیتش را به او بگوید. این جوان 30 ساله در حالی که سرش را تکان می داد گفت: “همه اینها به خاطر گرسنگی است… اگر هنوز امید داشته باشیم، هرگز کشور را ترک نخواهیم کرد.”

(ویدئو)

(ویدئو)

(ویدئو)

(ویدئو)

(ویدئو)

[ad_2]

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.

بهترین مرجع تعبیر خواب روانشناسی
تعبیر خواب مار سیاه بی آزار نی نی سایت
تعبیر خواب ببر برای دختر مجرد
مروری بر خرید پرینتر
بازی زیبای فوتبال: یک نگاه عمیق به این ورزش محبوب
چگونه بهترین پرینتر را خریداری کنید
تماس با ما