[ad_1]
مهر نیوز: اولین کتاب آموزش موسیقی آلات موسیقی ایرانی که در سال 1315 توسط علینقی وزیری از پیشکسوتان آهنگسازی ایرانی نوشته شده است بار دیگر در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
کتاب نظم نوین تار اثر مرحوم علینقی وزیری از نوازندگان و آهنگسازان پیشکسوت ایران که به گفته تنی چند از کارشناسان موسیقی اولین تالیف آموزش سازهای ایرانی است که توسط نشر فرهنگ ماهور منتشر شده است. و موسسه هنر.
در متن این کتاب آمده است: این کتاب اولین اثر منتشر شده در کشور اختصاصی برای آموزش نواختن آلات موسیقی ایرانی است. پیش از این در دوره قاجه نمونه هایی از اثر در حوزه تئوری موسیقی ترجمه و منتشر شده بود.فقط ایران. علینقی وزیری که بخشی از کتاب «تار تار» را پیش از سفر به اروپا نوشته بود، آن را در سال 1300 خورشیدی در برلین منتشر کرد.
چند سال پس از بازگشت به ایران، کتاب «سرودهای مدرسه» «ویولن» و «تئوری موسیقی» را در سالهای 1312 تا 1312 در تهران منتشر کرد، اما «دستور زبان جدید» که جزء دوم و مکمل «گرامر» است. در برلین منتشر شد و می توان آن را اولین اثری دانست که برای آموزش سازهای ایرانی در کشور تدوین و تألیف شده و در سال 1315 خورشیدی منتشر شد.
علینقی وزیری معروف به کلنل وزیری یکی از تاثیرگذارترین نوازندگان و آهنگسازان ارکستر ایران است که گفته می شود یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان تاریخ موسیقی کشورمان است.
وزیری در تهران به دنیا آمد و در نوجوانی از طریق پدرش وارد ارتش شد و از این طریق با موسیقی نظامی آشنا شد. او در طول زندگی خود مدت ها در مناصب مختلف نظامی حتی تا درجه سرلشکری فعالیت کرد، اما علاقه او به موسیقی در نهایت بر علاقه به خدمت سربازی غلبه کرد و بیشتر عمر خود را در موسیقی گذراند.
این هنرمند فارغ التحصیل از St. لویی در تهران، در 30 سالگی به اروپا رفت و در آلمان و فرانسه موسیقی غربی خواند. وزیری پس از بازگشت به تهران «دبیرستان موسیقی» را برای آموزش موسیقی غربی راه اندازی کرد. او همچنین در موسیقی فولکلور ایران به مشاهدات دامن زد و دو نماد «صلیب» و «کرن» را برای این منظور خلق کرد. وزیری برای اولین بار در موسیقی ایرانی نت نوشت و از این طریق مانند بسیاری از شاگردانی که تربیت کرد، تأثیری ماندگار بر موسیقی سنتی ایران گذاشت.
وزیری چندین کتاب مهم در زمینه موسیقی ایرانی از جمله تئوری و زیبایی شناسی موسیقی نوشته است. البته تنها چند یادداشت از این هنرمند روی پرده باقی مانده است.
این نوازنده ایرانی اولین کسی است که برابری را در موسیقی سنتی ایران ترویج کرده است. نوآوریها و علاقههای وزیری در ترویج روشهای آموزش موسیقی غربی مورد انتقاد نوازندگانش و فراتر از آن قرار گرفته است، اما منتقدان معتقدند که وزیری تأثیری ماندگار بر موسیقی ایرانی دارد.
[ad_2]