فرمول جدید قیمت گذاری خودرو به نفع مردم است

[ad_1]

خبرگزاری تسنیم: رئیس شورای مسابقه از فرمول جدید شورای قیمت گذاری خودرو دفاع کرد و گفت: مطمئن هستیم این توصیه به نفع مصرف کنندگان است. سوء تفاهمات از این فرمول، به هر حال نظر سازمان بازرسی همچنان در شورا مطرح است، اما تصمیم نهایی با شورای رقابت است.

حفاظت کامل از فرمول جدید قیمت گذاری خودرو

رضا شیوا:

* (نشان دهنده این سوال است که چرا در چند ماه اخیر که بازار خودرو دچار آشفتگی شده بود این راهکار تصویب نشد؟): در اردیبهشت 99 برای تعیین دستورالعمل جدید قیمت خودرو به مشکل خوردیم و در آن زمان تصمیم گرفتیم همان را اجرا کنیم. فرمول مانند قبل و تجدید نظر در سهام تورم.

لازم به ذکر است که از بهمن 98 تا اردیبهشت 99 بازنگری در قیمت خودروهای کارخانه ای صورت نگرفت و زمانی که شورای مسابقه وارد عرصه جدیدی شد، سردرگمی زیادی در مورد قیمت خودرو به وجود آمد. اما از اردیبهشت 99 توانستیم قیمت خودروها را کنترل کنیم.

* تولیدکنندگان در شرایط انحصاری که در نهایت حقوق مصرف کننده را نقض می کند، تخلف نکنند.

* (با تاکید بر اینکه مطمئن هستیم توصیه شورای رقابت برای قیمت خودرو به نفع مصرف کنندگان است): ما در این راهنما قیمت های مناسبی را تعیین کرده ایم. البته برای از بین بردن انحصار در بازار خودرو باید قدرت رقابت خود را افزایش دهیم تا برای تحقق این اقدامات وزارت صنعت و سازمان توسعه اقدامات لازم را انجام دهند. ناگفته نماند که شورای رقابت مسئول ساماندهی وضعیت فعلی بازار خودرو نیست، اما باید نهاد نظارتی در این امر ورود کند.

* اکنون علاوه بر ایران خودرو و سایپا، خودروسازان دیگری نیز وارد عرصه تولید شده اند که با افزایش تولید آنها در آینده می توانیم حداقل در تعداد خودرو بازار رقابتی ایجاد کنیم.

* (در خصوص حصول اطمینان از اجرای مصوبات جدید شورای رقابت): در فرمول جدید یک مخفف وجود دارد که اثر آن به نام «لاندا» میزان عرضه به بازار است. طبق قوانین جدید علاوه بر اینکه تولیدکننده باید به هدف افزایش 50 درصدی تولید دست یابد، میزان عرضه محصولات نیز محاسبه می شود. بر این اساس، اگر خودروساز با افزایش تولید، ذخیره را افزایش دهد، به طور کامل چند برابر می شود و می تواند قیمت ها را افزایش دهد. البته اگر خودروساز نتواند تولید و عرضه را افزایش دهد، قیمت ها نیز به همین نسبت کاهش می یابد.

* برخلاف فرمول قبلی که در مورد تعداد خودروهای اقتصادی نیز صدق می کند، برای افزایش قیمت خودروسازان شرایط افزایش تولید را تعیین کرده ایم. البته باید بگوییم که در فرمول جدید افزایش خاصی در قیمت خودرو پیدا نمی کنیم، در گذشته تغییرات قیمت بر اساس تورم بوده که معمولا هر سه ماه یکبار محاسبه می شود اما در فرمول جدید قیمت. تغییرات تحت تأثیر عوامل دیگر، افزایش تولید و عرضه است.

* (توجه داشته باشید که حتی در فرمول جدید افزایش قیمت ممکن است کمتر از نرخ تورم باشد): متاسفانه برخی از افراد فرمول را به دقت مطالعه نمی کنند. دلیل نمی شود که مجوز افزایش قیمت در این فرمول بالاتر از فرمول قبلی باشد. در بسیاری از موارد حتی افزایش قیمت ها کمتر از تورم است.

*شورای رقابت به دلیل افزایش 25 درصدی قیمت خودرو در سه ماهه اخیر، شاخص تورم را حذف کرد تا افزایش قیمت ها متناسب با تورم نبوده و تابعی از تولید و عرضه باشد.

* ما به وظایف قانونی خود عمل می کنیم و در صورت لزوم اصلاحات را اصلاح می کنیم. شورا باید خودش تصمیم بگیرد. ما در شورا قطعا موضوع بازرسی را مطرح خواهیم کرد و اعضا نظر خواهند داد، اما به هر حال مصوبات شورا کاملاً منطبق بر قانون است و معتقدیم که این فرمول اشتباه گرفته شده است و بحث آزادسازی نیست. فقط آن را بردارید.

[ad_2]

Alina Bentley

کاوشگر. کارشناس سفر. متخصص قهوه. طرفدار تلویزیون عمومی متخصص پرشور بیکن. برگزار کننده آماتور محقق فرهنگ پاپ.

No images found in the media library. معرفی سایت خبری آسمونی: منبعی مطمئن برای اخبار و اطلاعات به‌روز
No images found in the media library. معرفی سایت خبری آسمونی: منبعی معتبر برای اخبار و اطلاعات روز
No images found in the media library. معرفی شرط بندی گل یا پوچ آنلاین: دنیای هیجان انگیز بازی‌های مجازی
No images found in the media library. آشنایی با شرط بندی گل یا پوچ آنلاین: مفهوم، اهمیت و کاربردها
No images found in the media library. معرفی بازی ترید شرط بندی: دنیای جذاب و پرهیجان
No images found in the media library. آشنایی با بازی ترید شرط بندی: آینده‌ی سرگرمی و ورزش‌های الکترونیکی
تماس با ما