[ad_1]
روآرو-طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض در تعیین شماره خودرو مشمول مالیات و عوارض سبز می باشد.سطح انرژی مصوب سازمان ملی استاندارد ایران. کارشناسان این حوزه معتقدند این خودروسازان هستند که باید آلایندگی خودروها را کاهش دهند و چرا مردم و مصرف کنندگان باید این مالیات را پرداخت کنند.
به گزارش فرارو، این تعرفه بر اساس رتبه بندی توان محصولات از صفر تا پنج درصد برای اتوبوس و دو کابین محاسبه و اعمال می شود. همچنین طبق ماده 30 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، انتقال اسناد خودرو از سازنده به خریدار مشمول مالیات است. البته اگرچه این مالیات توسط خودروساز اخذ می شود، اما مبلغ دریافتی از مشتری مربوط به ضوابط اظهاری سازمان امور مالیاتی بوده و در نهایت به خزانه دولت واریز می شود.
در بسیاری از کشورها مالیات های مختلفی از جمله مالیات حمل و نقل، مالیات غیر مستقیم، مالیات مصرف سوخت، مالیات خودروهای لوکس و غیره بر خودروها و وسایل نقلیه اعمال می شود که همه آنها توسط مصرف کنندگان پرداخت می شود.
اما هدف برخی از این مالیات ها کنترل رفتار مصرف کنندگان و اقتصاددانان است تا افزایش درآمد مالیاتی دولت، بنابراین در کشورهای پیشرفته از ابزارهای مالیاتی برای کاهش آلودگی، افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی و خرید استفاده می شود. ماشین ها کم مصرف و حجم موتور کم و … استفاده می کنند.
البته در بازار انحصاری خودرو در ایران، عملاً تکالیف و تکالیف ماده 28 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده صرفاً به مصرف کنندگان منتقل می شود و شامل رفتار تولیدکنندگان یا مصرف کنندگان نمی شود. زیرا مصرف کنندگان چاره ای ندارند.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو است با فرارو صحبت کن وی با اشاره به مالیات بر آلایندگی خودرو در بسیاری از کشورهای جهان، گفت: اما عجیب است که چنین مالیاتی در ایران وجود دارد، زیرا در تمام کشورهای اروپایی و پیشرفته به عنوان مشتری، حق دارید، خودرو را انتخاب کنید. با مصرف بالا.” وارد شوید و مالیات آلایندگی را بپردازید، یا سوار یک ماشین تمیز شوید یا آب مصرف کنید. مصرف سوخت کم و بدون مالیات است.
وی افزود: اما در کشور ما با توجه به وضعیت صنعت خودرو از یک سو مصرف و آلایندگی خودروهای داخلی بیشتر از محصولات سایر کشورهاست و از سوی دیگر واردات خودرو ممنوع است. برای سالهای متمادی، به دلایل مختلف، مالیات آلایندگی اخذ میشود، در صورتی که این مشکل محلی از اعراب نباشد، زیرا دولت زمانی میتواند این مالیات را دریافت کند که مشتریان صنعت خودرو حق انتخاب داشته باشند و از بین آنها متفاوت باشد. مدل های خودرو در بازار می توانند محصول مورد نظر خود را دریافت کنند.
بنابراین در ابتدا به دلیل سازوکارهای موجود در سایر کشورها این تعرفه در کل ایران قابل اجرا نیست و مشتریان بازار خودرو به دلیل نداشتن حق انتخاب نباید چنین تعرفههایی را پرداخت کنند.
یک کارشناس خودرو گفت: در حالی که در کشورهای دیگر از این نوع مالیات برای بهبود مصرف سوخت یا به عبارتی هزینه تحقیقات در صنعت خودروسازی یا توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده از انرژی پاک استفاده می شود. . و با استفاده مجدد، در کشور ما برای چنین موضوعاتی مالیاتی وجود ندارد، اما دولت برای جبران کسری بودجه، انواع و اقسام مالیات ها را افزایش داده تا بتواند کسری بودجه خود را جبران کند.
وی افزود: متاسفانه به دلیل عملکرد ضعیف اقتصادی، دولت در سال های اخیر تورم و نقدینگی بالایی ایجاد کرده که منجر به افزایش هزینه های عمومی شده است در حالی که دولت سال آینده درآمد مالیاتی را افزایش خواهد داد. 61 درصد با آن مواجه هستند که در این حوزه صنعت و بازار خودرو همچنان جایگاه ویژه ای برای دولت برای اخذ مالیات بیشتر از مردم محسوب می شود.
زاوه درباره مالیات خودروهای لوکس نیز تصریح کرد: این نوع مالیات نیز به دلیل ناکارآمدی دولت در مدیریت اقتصاد کشور است، در حالی که خودروهایی مانند سانتافه یا راو4 در ایران به دلیل افزایش تورم خودروهای لوکس دنیا محسوب نمی شوند. ” و ارزش گذاری ایران الان قیمت این خودروها به نیم تریلیون رسیده است و مردم نباید برای این ناکارآمدی هزینه کنند بلکه دولت به دلیل کسری بودجه می خواهد از جیب مردم بپردازد. .
[ad_2]